Karanténsuli, digitális oktatás jövője

Dr. Rab Árpád az Agria Media 2020 konferencián nyitó előadóként a digitális oktatás szereplőiről beszélt. Az emberiség a kultúrát túlélési stratégiaként használja, a technológiai evolúció segítségével számos problémát oldottunk meg. A digitális kultúra elterjedése az emberiség leggyorsabb és legmélyebb újraprogramozása, melynek alapvető funkciója az, hogy megőrizhessük életszínvonalunkat a megnövekedett lélekszám ellenére. A digitális kultúra fejlődésének kulcsa a megfelelő oktatás, azok a képességek, amikre szert tettünk és mindig vágytunk, nem járt együtt a tudatosság fejlődésével. Az oktatás a kulcsa annak, hogy ezeket a technológiákat értékteremtő módon használhassuk. A digitális kultúra időszakában az adatok gyűjtése és felhasználása kritikus tényező, gyakorlatilag ezeken keresztül érzékeljük a valóságot. Az adatok a digitális térben célzottan is gyűlnek, ezt erősíti az információs társadalom önmegfigyelő társadalom jellege is. Olyan sajátos helyzet jött létre, hogy a tanulókról számos szereplő rengeteg adattal rendelkezik, alaposan és mélyen ismerik célcsoportjukat, kivéve az oktatást. Ha e-business üzleti stratégiákat vizsgálunk, észrevehetjük, hogy ezek gyakorlatilag a digitális oktatás analógiái. Az előadás egyik üzenete az oktatás tudatos adatvagyon gazdálkodása fontosságának kihangsúlyozása.

Az előadás során az oktatás evidens szereplőin (tanár, diák, iskola) felül más, ugyanilyen fontos szereplők (munkaerőpiac, család, automatizált társadalom, e-business üzleti modellek) rendszerét tekintettük át, üzleti és érdeklogikák mentén. Ez a logika olyan kérdéseket vet fel, melyeket a digitális pedagógiának meg kell tudni válaszolni, ha sikerre akar jutni. Ilyen problémák: tömeg vs exkluzivitás az iskola esetében, az önérdek és a karrierív a tanárok esetében, a diákok esetében a kényelem kontra a haszonszerzés dilemmája, de hasonló feszítő ellentétek felvázolhatók a munkaerőpiac vagy az egész társadalom esetében is. Az előadás végső üzenetei között kiemeltük, hogy az oktatásnak számos, külső tényezők által rányomott terhet le kell dobnia. Másrészt a digitális eszközök azok a hasznos segítőink lesznek, amivel lehetővé válik a sokak személyre szabott oktatása kevesek által, de a tanárok mentori szerepe megkerülhetetlen.

Az Infotér 2020 konferencián Dr. Rab Árpád a Karanténsuli – szép új világ?!? 2.0 című kerekasztal moderátori feladatait látta el. A kerekasztalt Kisfaludy László, köznevelésért felelős helyettes államtitkár nyitotta meg előadásával. A kerekasztal további résztvevői Loboda Zoltán, a Digitális Kompetencia Divízió vezetője, illetve Dr. Setényi János oktatáskutató voltak. A kerekasztal résztvevői a következő kérdésekre keresték a választ: mi várható az oktatásban, hogyan értékelhetjük a közelmúltat, a jelent és a várható jövőt? Tanulni és tanítani - járvány idején. Hogyan valósul ez meg a gyakorlatban? Miben segített eddig és miben fog segíteni a digitalizáció? Miben befolyásolta a koronavírus-járvány az iskolát? Jobb volt/lett/lesz az iskola? Ha igen, akkor merre kell az erőforrásokat csoportosítani, hogy még egyszer ez ne történjen meg. Ha nem, akkor mi az oka a döntésnek. Jobb volt/lett/lesz a gyerekeknek? Egyáltalán mit tekinthetünk jónak így 2020-ban az oktatásban?