Kutatóintézetünk Digitális Platformok a Tudástársadalom Szolgálatában UNESCO Tanszékként meghívás kapott az UNESCO nagyszabású eseményére, melyen a különböző társadalmi alrendszerek jövőjét és jövőképességét vizsgálta a több mint 100 országból érkező szakmai közönség. A plenáris ülés és több munkacsoport munkájának fókuszában a legújabb technológiák, kiváltképp a mesterséges intelligencia jövőt formáló hatása állt. UNESCO Tanszékünket Török Bernát és Rab Árpád képviselte a szakmai napon.
A plenáris ülés célja az volt, hogy bemutassa, hogyan segítheti a jövőorientált gondolkodás és az előrejelzés a szakpolitikai döntéshozatalt a mai bizonytalan világban. A napot Xing Qu, az UNESCO főigazgató-helyettese nyitotta meg. Az esemény kiemelt előadását Éric Sadin francia filozófus tartotta „Az emberiség jövője a mindentudó mesterséges intelligencia korában” címmel. Az előadás szándékoltan provokatív határozottsággal képviselte a generatív MI használata elleni érveket, felhívva a figyelmet e technológia értékromboló hatásaira. Az előadást követő első panelbeszélgetés azt vizsgálta, hogyan segíthetik az előrejelző módszerek és komplex rendszerek a társadalmakat abban, hogy eligazodjanak a mesterséges intelligencia által erősen befolyásolt jövőben, miközben megőrzik az emberközpontú megközelítést. A második kerekasztal pedig a kormányzás, az oktatás és az innováció jövőjét alakító vezetőket szólaltatta meg arról, hogyan építhetnek az intézmények „előrelátó kapacitást” a gyorsuló bizonytalanság közepette. A plenáris ülés zárásaként az UNESCO felsővezetői vitatták meg a nemzetközi együttműködés jövőjét és a szervezet szerepét.
Délután párhuzamos munkacsoport ülések keretében folyt a tanácskozás. Török Bernát a „közigazgatás és kormányzás” szekció munkájában vett részt, amely interaktív workshop keretében igyekezett felvázolni a gépi és az emberi részvétel szerepével kapcsolatos forgatókönyveket a következő évtizedek közigazgatásában. A munkacsoport munkája szervesen kapcsolódott a több mint 60 ország közigazgatási iskoláit és kutatóintézeteit tömörítő UNESCO SPARK Alliance tevékenységéhez, amelyben UNESCO Tanszékünk képviseli a Nemzeti Közszolgálati Egyetemet. A munkacsoport ülését követően lehetőség nyílt arra, hogy a SPARK Alliance vezetőségével UNESCO Tanszékünk részvételéről és egyéb aktivitásairól, illetve a SPARK kezdeményezés keretében született irányadó tananyagok magyar fordításáról egyeztessünk.
Rab Árpád ezzel párhuzamosan a „tudomány és oktatás” munkacsoportban vett részt, amely a nyílt ökoszisztémák jövőjéről tárgyalt a tudományban és a tanulásban, és ezt érintően dolgozott ki követhető megoldási stratégiákat, jó megoldásokat. Az oktatási munkacsoport munkájának középpontjában a digitális közjavak és a nyílt oktatási erőforrások viszonya állt. Az OER/OA kezdeményezések tágabb halmazt képeznek mint a digitális közjavak szabványai. Viszont részletes vizsgálatukkal, elemzésükkel a közelítés elvégezhető, ezzel nem csak az oktatás, hanem a társadalmi tudás, és a dezinformáció elleni harc is komoly erőforrásokat, nyersanyagokat kapna, az emberiség tudásvagyonának hiteles megőrzéséről nem is beszélve.